Wednesday, February 6, 2008

WWW: Jom kembara ICT!

Assalamualaikum adik-adik!


Mari sertai kembara ini! Kembara ini sesuai untuk semua pelajar – dari tingkatan satu hingga ke tingkatan lima. Pihak Alumni pasti adik-adik semua didedahkan kepada Komponen Sastera Bahasa Inggeris. Bagaimanakah pembelajaran komponen tersebut dalam kelas Bahasa Inggeris adik-adik?

Komponen sastera untuk matapelajaran Bahasa Inggeris ini sepatutnya menjadi suatu slot pembelajaran yang menarik di dalam dan di luar kelas. Namun demikian, maklumat yang diperoleh hasil temubual kolumnis dengan Pn. Lim Wai Fun, Pensyarah di Jabatan Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL), Universiti Teknologi MARA Malaysia, menyatakan bahawa kebanyakan proses Pengajaran dan Pembelajaran yang berlaku adalah kurang memberangsangkan.

Ekoran itu, mengapa tidak kita sama-sama mengembara ke laman ini untuk pembelajaran yang lebih interaktif ? Adik-adik, sama-sama kita tekskan alamat url - http://www.literature.com.my/ untuk alami sendiri keseronokannya!


(...sambungan dari risalah Edisi Bestari bil. 01/08)
Laman web ini direka khas oleh JustEnglish.Com untuk pelajar-pelajar sekolah menengah, khususnya pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR dan SPM. Namun begitu, kolumnis mendapati bahawa laman web ini tetap berguna untuk pelajar-pelajar Tingakatan 1, 2 dan 4.
Terdapat banyak bahan bacaan serta aktiviti mencabar minda disediakan dan segalanya hanya menanti anda untuk meneruskan kembara ini!

Menariknya, laman web Komponen Sastera Bahasa Inggeris ini memberi kemudahan akses kepada pelajar secara PERCUMA!!! Semua genre sastera yang telah digariskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah tersedia di hadapan mata sebaik sahaja adik-adik menatap skrin homepage laman ini. Adik-adik hanya perlu klik pada genre yang diingini (Novel, Short Stories, Poems) dan pilih tajuk-tajuk karya (The Pearl, The Pencil, Life’s Brief Candle….) untuk eksplorasi yang lebih terperinci. Mudah bukan?

Penat membaca, adik-adik boleh meneruskan kembara dengan mencuba soalan-soalan kuiz yang telah disediakan atau memberanikan diri mencuba permainan-permainan yang pastinya menduga akal! Semak jawapan adik-adik serta merta dan ketahui tahap pembelajaran terkini adik-adik.

Selain belajar sendiri, adik-adik juga boleh mengajak rakan serta guru untuk turut sama mengembara! Jadi, apa tunggu lagi?!

Cepat kita mulakan kembara kita! Jangan lupa, log in ke http://www.literature.com.my/ hari ini juga!

oleh: Anis bt Shaari

No comments: