Monday, February 4, 2008

Gajet Terkini: KAMERA DIGITAL GE H855

H855 adalah edisi istimewa daripada versi GE E850 yang popular dan mempunyai 8 megapiksel resolusi, 3-inci skrin LCD, 5X zoom dan 28-mm kanta bersudut luas. Kotak Penutup kamera berwarna hitam dan software ArcSoft yang terhad termasuk dalam pakej, membolehkan anda mengubah imej, mereka greetings card, dan mercipta label CD dan DVD anda sendiri, face detecting dan banyak lagi.

Terdapat juga 28 kanta bersudut luas. Ini membolehkan anda mudah mengambil imej indoor kerana objek tidak perlu dimampatkan terlalu dekat ke dalam skrin. 5x Optikal Fokus H855 dan 4.5x digital focus menyediakan fokus yang flesksibel. Skrin LDF 3-inci bermaksud anda tidak perlu melihat objek yang ingin anda ambil.

Alat yang mudah, boleh digunakan sendiri membuatkan H855 mudah digunakan termasuk orang yang baru mula belajar memegang kamera. Ia nipis dan mempunyai bentuk yang eksotik dan disertai dengan in-camera panaromic stitching, red-eye removal, face tracking, electronic stabilization dan perekod MPEG-4. H855 juga disertai dengan bateri Lithium-ioncomes cas-semula untuk pengambilan gambar tanpa henti. Memorinya juga boleh ditambah sehingga 4 Gigabite Memory Card SD atau SDHC. Jikalau anda hendak bandingkan H855 dengan kamera 8-megapiksel yang lain, anda akan sedar bahawa ia adalah kamera yang pertama berbaloi dengan nama GE.

Bahagian Perincian

Fungsi

  • Megapiksel
    Satu Megapiksel (1 juta piksel) adalah unit bagi kapasiti imej dalam kamera digital. Satu unit bagi piksel-untuk elemen gambar – adalah unit asas bagi program warna dalam komputer atau imej komputer. Secara umumnya, lebih banyak megapiksel kamera, lebih baik sesuatu resolusi apabila membuat cetakan yang besar.
  • Zoom Optik
    Zoom Optikal selalunya terdaoat dalam kamera 35mm yang biasa. Apabila butang untuk mengbesar atau mengecil, elemen lensa fizikal akan bergerak ke dalam kamera untuk menghasilkan imej yang diingini. Sebenarnya Zoom Optikal “menggerakkan” anda lebih dekat kepada objek fotografi. Lebih tinggi kadar zoom optikal dalam kamera, lebih jauh imej yang anda boleh dan mendapat imej yang jelas, lebih teliti.
  • Skrin LCD
    Kamera digital menggunakan skrin LCD untuk menunjukkan video ‘live’ yang dihasilkan sebaik sahaja diambil. Skrin ini selalunya diantara 1.5” dan 2.5” dengan resolusi antara 120,000 dan 240,000 piksel.
  • Penstabilan Imej
  • Penstabilan imej secara automatik akan membuatkan imej anda tidak terjejas walaupun kamera itu bergegar atau kabur secara tidak sengaja melalui gerak tangan. Membantu anda mendapat imej yang lebih jelas,
  • Pengesan Muka
    Kamera ini akan mengeasan muka-muka di dalam imej dan secara automatik memfokusnya. Teknologi ini membantu anda apabila mengambil gambar di dalam kumpulan yang besar, di mana seseorang di dalam jarak yang dekat dan objek itu bergerak ke dalam frame. Walaupun seseorang itu bergerak, kamera ini akan sentiasa memfokus ke arah mukanya dan mengubah ekspose gambar itu. Muka seseorang mestilah menghadap ke arah kamera untuk Pengesan Muka ini berfungsi secara efektif.
  • ISO Yang Tinggi
    ISO menunjukkan betapa sensitifnya deria imej terhadap jumlah cahaya yang hadir. Lebih tinggi ISO, lebih sensitive deria imej itu, di mana ia bermaksud ia akan menambah kebolehan untuk mengambil gambar yang kurang cahaya. Dalam kamera yang berfilem, anda perlu menukar setiap gulung filem yang berbeza untuk mendapatkan kelajuan ISO yang berbeza. Teknologi digital membuatkan anda hanya perlu memutar kadar ISO yang lain, membuatkan anda dapat merekod imej yang diambil dengan kelajuan ISO yang berbeza dalam kad memori yang sama.
oleh: Muhammad Faiz Syahmi Mansor

No comments: